Mitä seuraavaksi?

Puoli vuotta on kulunut kotiin paluusta. Arki alkaa palata takaisin uomiinsa ja visio tulevasta alkaa kirkastua. Kaksi vuotta sitten myimme kotimme ja omaisuutemme, muutimme väliaikaiseen kellariyksiöön Helsinkiin, sieltä Rautalammin metsiin, kävimme reissussa, palasimme mökille ja kesän korvilla etsimme perheellemme väliaikaisen vuokra-asunnon Jyväskylästä, samalla kun etsimme omaa kotia.

Paluu kotiin

Saako reissun jättää kesken? Sitä minäkin pohdin kuukausi sitten Kuala Lumpurin huoneistohotellin 23. kerroksessa, katsellessani alas öiseen kaupunkiin. Olimme olleet reissussa neljä kuukautta ja puoli vuotta sovittua lomaa edessä.

Sri Lankan teetehtailla

Nuwara Eliyassa vierailimme Blue Fieldin teetehtaalla ja oppaamme Kaneisha kertoi meille eri teelaatujen valmistusprosessista. Sri Lankalla on teeplantaaseja joka kulmalla ja bisnes työllistää välittömästi ja välillisesti yli miljoona ihmistä. Perinteisesti naiset poimivat lehdet, miehet harventavat ja hoitavat teepuita ja tehtaissa työskentelevät molemmat.

Sri Lankan junamatkalla

Junamatkaa Sri Lankan Kandysta Ellaan kehutaan usein maailman kauneimmaksi. Teeviljelmiä, pikkukyliä ja vuoren rinteitä riittää silmän kantamattomiin. Vietimme Sri Lankalla 2,5 viikkoa matkaten Colombosta junalla Galleen, taksilla sisämaahan Udawalawen kansallispuistoon, sieltä eteenpäin Ellaan, josta hyppäsimme kyytiin tuolle kuuluisalle junaradalle Ellasta Nuwara Eliyan kautta Kandyyn.

Malesian katutaidetta

Singaporen jälkeen matkamme jatkui rajan yli Malesiaan. Koska itärannikolla ja sen suosituilla snorkaussaarilla oli monsuunikausi, etenimme länsirannikkoa pisin Penangista Kuala Lumpuriin. Penangin George Town on tietysti tunnettu katutaiteestaan, joita liettualainen taiteilija Ernest Zacharevic maalasi vuonna 2012.

Singaporen ruokatoreilla

Balin jälkeen oli aika pestä pyykit, harjata tukka ja yrittää löytää siisteimmät kaupunkivaatteet repuista. Nyt ollaan Singaporessa! Pieni kaupunkivaltio yllätti meidät monilta osin. Vaikka Singapore on tunnetusti siisti ja kalliisti rakennettu kaupunki, puhtaita katuja ja kalliita ostoskeskuksia jaksoi ihmetellä päivästä toiseen.

Ihana kamala Bali

Olin kuullut Balista paljon - niin hyvää, kuin huonoa. Suurin osa ihmisistä ylistää paratiisisaarta joogaopettajineen ja smoothiebowleineen. Siksi ehkä laskeutuminen Balille oli pienimuotoinen järkytys.

Paluu Tasmaniaan

Viidentoista vuoden tauon jälkeen laskeutuminen Hobartin lentokentälle nosti jo valmiiksi kyyneleet silmiin. Voi taivas miten ihanaa olla täällä! Vietin vuoden 2003 Australian Tasmaniassa vaihto-oppilaana ja kävin yksityistä katolista Guilford Young Collegea. Vuosi oli huikea ja niin olivat paikatkin.

Ruuhkaa Great Ocean Roadilla

Samalla kun kokoamme reittisuunnitelmiimme nähtävyyksiä toisen perään, olemme huomanneet, ettemme suinkaan ole suunnitelmiemme kanssa ainoita. Great Ocean Roadin kaltaiset must-nähtävyydet kun tulvivat kiinalaisia, japanilaisia ja eurooppalaisia turisteja. Autoineen, busseineen, oppaineen, eväineen, vessataukoineen ja selfietikkuineen.

Luontoa Phillip Islandilla

Pysähdyimme muutamaksi päiväksi Phillip Islandille ennen Melbournea ja Great Ocen Roadia. Varasimme liput neljään eri luontoaktiviteettiin ja täytimme jääkaapin nopealla ruualla. Tästä tulee kivaa!

Koalat ja kengurut

Koalaäidit eivät paljoa synnytystarinoitaan jakele, sillä nämä pikku pussieläiset syntyvät 1-2cm mittaisina rääpäleinä, kiipeävät äidin mahapussiin ja kasvavat siellä rauhassa 4-5kk.

Asuntoautolla Australiassa

Viikon Gold Coast -makoilun jälkeen nappasimme asuntoauton alle ja suuntasimme tienpäälle. Pohdimme etukäteen kovasti Uuden-Seelannin ja Australian osalta majoitusta ja liikkumista - vuokrataanko pikkuauto ja AirBnBt, vanha kunnon reissupaku vai iso ja helppo asuntoauto.

Hiekkakakkuja Gold Coastilla

Aurinkorasvat kainaloon ja rannalle! Leikimme viikon turisteja Australian Gold Coastilla ja päätimme aloittaa visiitin hiekkakakkuoperaatiolla. Sen verran aloittelijoita aurinkomatkailijoita ollaan, että aloitettiin rakentaminen aivan liian kuivalle hiekalle, joten ämpäri kainaloon ja vettä kantamaan.

Maatilamatkailua Christchurchissa

Miten olisi maatilamatkailu ponivarsojen kanssa? Nyt kun lyhensimme Uuden-Seelannin osuuttamme ja ajomatkaa, jäimme muutamaksi päiväksi hengailemaan etelä-saaren itärannikolle ennen Australian lentoja. Varasimme majoituksen pieneltä maatilalta Christchurchin lähistöltä ja haastattelimme isäntäväkeä paikallisesta maataloudesta ja toimeentulosta.

Lapsiperhe autossa

Olimme suunnitelleet reissullemme kaksi autoilukohdetta - Uusi-Seelanti ja Australian itärannikko. Uudessa-Seelannissa meidän piti ajaa 25 päivän aikana pohjois-saaren Aucklandista pienen lenkin kautta etelä-saaren Christchurchiin, jatkaa sieltä Australian Gold Coastille ja ajaa 16 päivässä alas Melbourneen, josta lentäisimme vielä viikoksi Tasmaniaan. Päivämatka olisi siis 200km joka toinen päivä.

Ylitä itsesi Uudessa-Seelannissa

Joidenkin asioiden suhteen olen välillä vähän arkajalka. Kun tienvarressa on kyltti viinitilasta, kiivi- tai avocadofarmista, haluaisin kovasti kaartaa suoraan pihaan, mutta pelkään ajautuvani hämmentävään tilanteeseen tai nolaavani itseni.

Perheenä matkustaminen

Fijillä ollessamme tutustuimme paljon uusiin ihmisiin ja opimme paljon sekä muista ihmisistä, mutta myös itsestämme. Hymyilevä vauva kainalossa on helppoa jutella uusille ihmisille, kun iloisesti jokelteleva vauva rikkoo jään.

Kouluvierailu Fijillä

Kaivamme usein aamupalan jälkeen Aavan koulukirjat esiin ja teemme pari sivua matikkaa, äikkää tai ympäristöoppia ennen päivän leikkejä. Niinpä innostuimme heti, kun saaremme Barefoot Kuata Islandin isäntähahmo Semi kysyi, haluaisimmeko käydä läheisessä kylässä vierailulla ja tervehtiä koulun oppilaita.

Haisnorklausta Fijillä

Tokio purkissa ja tiistaina illalla hyppäsimme tavaroinemme Fiji Airwaysin koneeseen. Saavuimme Fijille keskiviikkona aamulla ja ikkunasta odotti lohduton näky - harmaa kaatosade vaakatasossa.